Przyczepy Eljasiewicz - strona główna*** SPRZEDAŻ *** WYPOŻYCZALNIA *** SERWIS *** NAPRAWA *** CZĘŚCI I AKCESORIA *** HAKI HOLOWNICZE *** FACHOWE PORADY *** RATY ***

Boksy i bagażniki dachowe

Boksy dachowe, czy bagażniki dachowe, coraz bardziej popularne w Polsce, są znakomitą metodą na zwiększenie pojemności samochodu. Do niedawna jedynym rozwiązaniem na pomieszczenie większego bagażu była wymiana samochodu na większy. Aktualnie montaż bagażnika samochodowego na dachu auta to najprostszy i najtańszy sposób na zwiększenie funkcjonalności samochodu.

UWAGA ! ! ! Teraz także boksy dachowe do wypożyczenia w Białymstoku. Aby uzyskać więcej informacji na temat wypożyczalni boksów dachowych kliknij tutaj

Boksy dachowe

Boksy (boxy) dachowe zaprojektowane są tak, by idealnie dopasować się do dachu danego auta. Wszyscy producenci oferują różne wzory, wymiary i kolory. Aerodynamiczne kształty eliminują zbędny opór powietrza podczas jazdy. Materiały z których wykonane są boksy dachowe gwarantują trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Ceny boksów dachowych zaczynają się od ok. 600 złotych i rosną proporcjonalnie do wielkości, pojemności czy jakości wykonania. Niemałe znaczenie ma tutaj także marka. Najpopularniejsi producenci to Thule, Mont Blanc, Kamei czy Rameder. Warto zastanowić się czy korzystniejsza będzie wymiana samochodu na większy (ale też dużo droższy) czy inwestycja w boks dachowy z których najdroższy sięga kwoty 2500 złotych.

Boksy dachowe cechuje niezwykle prosty montaż, każdy może je zamontować we własnym zakresie, zgodnie z instrukcją montażu zamieszczoną w ulotce producenta. Boksy dachowe montowane są na tak zwanym bagażniku bazowym. Zamontowany boks dachowy wprawdzie zwiększa przestrzeń ładunkową auta jednak zmienia też wysokość i ciężar co wpływa na prowadzenie samochodu. Trzeba zawsze o tym pamiętać, zwłaszcza przy wjeżdżaniu do garażu, pod niskie mosty czy drzewa. Dlatego też ogromną zaletą boxów dachowych jest możliwość demontażu w każdej chwili. Przed wyjazdem w każdą trasę należy sprawdzić mocowanie boksu do belek bagażnika bazowego oraz mocowanie samych belek bagażnika bazowego.

Każdy boks dachowy ma dopuszczalną ładowność, której nie wolno przekraczać. W instrukcji obsługi samochodu znajdą Państwo informację o dopuszczalnej ładowności dachu. W przypadku gdy te dopuszczalne ładowności różnią się od siebie bierzemy pod uwagę MNIEJSZĄ. W celu obliczenia maksymalnej ładowności boksu dachowego należy od dopuszczalnej ładowności dachu danego auta odjąć ciężar boksu, bagażnika dachowego i jego elementów. Ładunek powinien być równomiernie rozłożony. Najcięższe elementy ładunku powinno umieszczać się w centralnej części boksu dachowego. Bagaż umieszczony wewnątrz boxu musi być koniecznie zabezpieczony taśmami. Ładunek zawsze powinien być odpowiednio umocowany przy użyciu odpowiednich pasów transportowych z bezpiecznymi klamrami. Nie każdy box dachowy jest w 100% szczelny i nieprzemakalny, warto więc folią zabezpieczyć przedmioty szczególnie wrażliwe na wilgoć.

Bagażniki bazowe

Bagażnik bazowy (dachowy) są to stalowe lub aluminiowe belki montowane na dachu samochodu. Bagażnik dachowy bazowy jest przeznaczony do przewozu ładunków, które mają nietypowy wymiar, objętość czy kształt. Bagażniki dachowe to także świetne rozwiązanie przy transporcie sporych bagaży małym samochodem. Bagażnik bazowy może samodzielnie służyć do transportu ale też - jak sama nazwa wskazuje jest podstawą - podstawą do zamontowania boksu dachowego czy też bagażnika do przewozu rowerów. Właściwie dopasowany bagażnik bazowy pozwoli wygodnie i bezpiecznie przewieźć niemal każdy ładunek.

Bagażniki bazowe dobiera się na podstawie typu nadwozia, kształtu dachu, rodzaju relingów i rynienek dachowych czy uchwytów fabrycznych. Istnieje możliwość dopasowania do niemal wszystkich modeli samochodów. Dodatkowo, do każdego samochodu wyposażonego w relingi dachowe można dokupić uniwersalny bagażnik bazowy. Takie rozwiązanie oferują nam firmy jak Top Safety, Brio, Thule czy Bosal (dwie osatnie produkują również dobrze wszystkim znane haki holownicze). Wybór bagażnika bazowego uzależniony jest od rozstawu relingów dachowych liczonego w centymetrach (najczęściej rozstaw relingów dachowych waha się w granicach 71-126 cm). Uniwersalne bagażniki bazowe cechuje niezwykle prosty montaż, różne wymiary czy kolory belek. Ładowność a inaczej wytrzymałość uniwersalnego bagażnika bazowego oscyluje w granicach 90-100 kg. Prawie wszystkie bagażniki bazowe wyposażone są w zamek, który zabezpiecza zarówno przed wypięciem się bagażnika dachowego jak też sprawia, iż można go bez obaw zostawić na niestrzeżonym parkingu.



Wiele osób zastanawia się: jak poprawnie ładować bagażnik dachowy?
Należy pamiętać, iż ładunek nie powinien wkraczać poza obrys belek bagażnika bazowego. Ciężar powinien być rozłożony równomiernie, z ośrodkiem ciężkości położonym możliwie jak najniżej i w centralnej części. Elementy wystające poza gabaryt samochodu zawsze powinny być odpowiednio i zgodnie z przepisami oznakowane. Wszystkie ładunki a zwłaszcza te długie muszą być solidnie umocowane za pomocą pasów transportowych. Przy przewożeniu np. desek windsurfingowych należy je układać jedna na drugiej, z kolei narty trzeba ułożyć tak by czubki były skierowane do tyłu. Jednak przede wszystkim należy przestrzegać instrukcji producenta dołączonej do bagażnika dachowego. Po spełnieniu tych przesłanek możemy być pewni, że nasz ładunek jest bezpieczny i cieszyć się z przejażdżki swoim powiększonym autem.



WPHUM Zbigniew Eljasiewicz (85) 7 43 75 14 BIAŁYSTOK